beyourown

Direktlänk till inlägg 8 november 2017

Dagens inverkan utav sociala medier

Av beyourown - 8 november 2017 11:48

Jag är född på 90-talet och de va då allt detta med dator och teknik började komma in i vårt samhälle. 

Under tidigt 2000-tal utvecklades de till något som skulle förändra den nya generationen.

 

Jag kommer så väl ihåg när jag var liten, då man lekte med Barbie dockor, BabyBorn dockor, FurFriends, LEGO, GoGos, kulor, tamagutchi, bland annat.

Jag har inte barn själv idag, men jag har jobbat inom barnomsorgen och är utbildad barnskötare. Jag har sätt i förskolor, förskoleklasser vad dagens barn "leker" med. 

De är inte direkt Pokémonkort, spela kulor eller Barbie dockor. I alla fall inte vad man märkte av på de ställerna jag jobbat på.

 

De va en dag som jag var i en förskoleklass och skulle snabbt kolla klockan på telefonen, för i de rummet jag var i fanns det ingen väggklocka och jag bär inte armbandsklockor. 

Precis när jag tar fram telefonen (Samsung s4) flyger barnen fram och frågar vilken telefon jag har och berättar vilka telefoner dom har (då de är olika smartphones som dom har) och sedan frågar om de får spela på min telefon. Jag svarar såklart: Nej!

Om ni frågar mig så känns de väldigt läskigt att se hur tidigt barnen blir påverkade utav tekniken och sociala medier. 

Visst, de finns många bra appar för att lära ut saker, men massa annat som inte är bra för så pass små barn. 

 

Sen har vi dagens ungdomar som växt upp i den moderna världen med tekniken och alla sociala medier, så som Facebook, Instagram, Snapchat och liknande. 

Vi ser hur kända människor lever sitt liv och under tonårstiden är vi som mest påverkbara och lätt tar efter andra, de är under denna tid vi försöker hitta oss själva och suger till oss allt runt omkring. 

 

Likaså har vi den världskända Youtube, som är mycket, mycket, mycket mer än vad de var från början. 

Idag försörjer sig många "Youtubers" på att dela sina klipp om sin vardag och annat innehåll, genom att få pengar genom visningar, då man måste ha ett X antal visningar för att få betalt för de.  

Jag kan säger själv att jag tittar rätt mycket på Youtube och gjort sedan jag varit 12-13 år. Men då var de inte alls på samma sätt som idag. De va inte alls lika mycket vloggar och drama bland alla Youtubers. 

 

Jag kollade ofta på smink videos för att jag ville lära mig att sminka mig och mitt intresse blev bara större och större och även mitt nagel intresse är på grund utav Youtube. Allt jag kan gällande akrylnaglar och allt runt om naglar är tack vare Youtube. 

 

Så de jag vill ha sagt med detta inlägg är att vi blir så grymt påverkade utav sociala medier oavsätt vi vet om de eller förnekar de. 

Dagens samhälle styr sig utav sociala medier, mer eller mindre. 

Nu syftar jag inte på lagen och så, men ah, jag tror nog ni förstår hur jag menar. 

Men allt som kommer ifrån sociala medier behöver absolut inte vara något negativt. Men något jag tycker är skrämmande om man jämför med hur de va när jag var liten, vad jag lekte med och hur min uppväxt var med teknik, så tycker jag att de gått lite ut för när smår barn sitter med sina plattor och spelar spel utan något utlärningssyfte och går runt med sina smartphones istället för att umgås med vänner. 

 

Jag tror ni förstår lite var jag vill komma, att tiden har förändrats med moderntid. 

Och den kommer antagligen bara fortsätta att utvecklas. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av beyourown - 14 juni 2018 10:22

HJÄLP! Jag börjar få rå panik! Jag blir 23 om 2 månader och varit i ett förhållande nu i 6 år, denna månaden. Tankar kring barn och förlovning börja komma allt oftare och oftare. Förlovning är väl inte de stora beskymret, men känner att de ka...

Av beyourown - 21 april 2018 07:02

Min telefon ringde igår eftermiddag/tidig kväll.  De va mamma som ringde. Jag hörde att hon var ledsen och kunde knappt berätta de som hänt.  Frågade vad de va och fick svars att min mormor gått bort, väldigt hastigt.  Ingen förvarning, min mam...

Av beyourown - 18 april 2018 20:53

Hej igen allesammans! Nu va de ett bra tag sen jag uppdaterade här på sidan.  Men.. men jag har min förklaring, som jag tänkte dela med mig av till den som är intresserad. Detta kommer handla om en väldigt nära vän som jag döper här till Stina.  ...

Av beyourown - 19 februari 2018 18:25

Sitter ensam här hemma i min lägenhet med musik på lite högre. Med mina två katter och väntar på att min pojkvän ska sluta jobbet.  Min pojkvän sen snart 6 år tillbaka.  Jag älskar honom verkligen och har svårt att tänka min vardag utan honom, äv...

Av beyourown - 29 november 2017 08:13

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja.  Men detta inlägg kommer handla om mig och mina två närmsta vänner.  Kommer byta ut deras namn, för de är lättare att förklara när man säger namnen, istället för "min kompis och sen min andra kompis".. Jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards